انواع گل آپارتمانی + بهترین گل های آپارتمانی برای نگهداری

گل های آپارتمانی یکی از تزیینات جذاب زیبای فضای داخلی منازل محسوب می شوند. در این مقاله به بررسی انواع گل آپارتمانی پرداخته‌ایم.

گل های آپارتمانی و هرچه که باید درباره آن‌ها بدانید

انواع گل آپارتمانی به آن دسته از گیاهان اشاره دارد که در فضای سبز مشترک آپارتمان‌ها و داخل واحدهای مسکونی کاشته و نگهداری می‌شوند. این گل‌ها معمولا جهت تزیین و زیبایی محیط مسکونی و همچنین تقویت ارتباط اجتماعی بین ساکنان استفاده می‌شوند. گل آپارتمانی به عنوان نمادی از فضای زیبا و آرامش‌بخش برای افرادی که در محیط‌های شهری و مسکونی زندگی می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استفاده از گل های آپارتمانی نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند، بلکه برای ساکنان نیز یک فضای دلپذیر و زیبا در محل زندگی را مهیا می‌کند. در مقاله انواع گل آپارتمانی همراه ما باشید تا در مجله صدای فارس به معرفی کامل این دسته از گیاهان بپردازیم.

مزایای نگهداری گل های آپارتمانی

  • حضور گیاهان در محیط داخلی، رطوبت را بهبود می‌بخشد و کیفیت هوا را بالا می‌برد.
  • گل و گیاهان به فضا طراوت و زیبایی می‌بخشند و روحیه را بالا می‌برند.
  • مراقبت و نگهداری از گیاهان آرامش‌بخش است و به کاهش استرس کمک می‌کند.
  • نگهداری گل های آپارتمانی می‌تواند یک تفریح و سرگرمی لذت بخش باشد.
  • برخی از گل های آپارتمانی بوی بسیار مطبوعی دارند و به عنوان خوشبو کننده طبیعی هوا عمل می‌کنند.
  • بعضی از گل‌های آپارتمانی مانند ارکیده می‌توانند کیفیت هوا را افزایش دهند و حتی مواد شیمیایی مضری مانند بنزن و تریکلورواتیلن را جذب کنند.
  • تنوع و رنگ‌های مختلف گل‌های آپارتمانی می‌تواند زیبایی بیشتری به محیط ببخشد.
  • گل‌ها بخشی از سلایق و مدل شخصیتی صاحب خانه را منعکس می‌کنند.
  • گل آپارتمانی یک هدیه جذاب برای خانواده و دوستان است که انرژی مثبت و حس و حال خوب را منتقل می‌کند.

گل های آپارتمانی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

گل‌هایی که برای کاشت در آپارتمان یا فضاهای مشترک انتخاب می‌شوند، باید برخی ویژگی‌ها را داشته باشند که با شرایط داخلی و محدودیت‌های محیط سازگار باشند. در زیر چند ویژگی مهم برای گل‌های آپارتمانی آورده شده است:

نور

بسیاری از گل‌ها نیاز به نور غنی دارند. بنابراین، اگر فضای آپارتمان شما دارای نور کم است، بهتر است گل‌هایی با توانایی رشد در شرایط کم نور (نظیر گل‌های سایه‌دوست) انتخاب کنید.

آبیاری

گل های آپارتمانی باید به کمبود آب مقاومت داشته باشند. بعضی از گل‌ها آسیب‌پذیرتر هستند و باید در آبیاری آن‌ها دقت زیادی به خرج داد، این در حالی است که برخی دیگر از گل‌ها به کمبود آب مقاوم هستند و در شرایط کم آبی آسیب نمی‌بینند.

اندازه و ارتفاع

اگر فضای شما محدود است، انتخاب گل های آپارتمانی کوچک‌تر یا گلدان‌های طبقه‌بندی شده می‌تواند مناسب باشد. گل‌هایی که ارتفاع بلندی ندارند و یا به صورت عرضی رشد می‌کنند نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

خاک و زهکشی

هر کدام از گونه‌های گیاهی به خاک خاصی نیاز دارند. برخی از گل‌ها در مقایسه با سایرین به جنس و زهکشی خاک حساس‌تر هستند، به همین دلیل انتخاب گلدان و خاک مناسب بسیار مهم است.

مقاومت به بیماری‌ها

گل‌هایی را انتخاب کنید که مقاوم به بیماری‌ها و آفات باشند، زیرا در فضاهای بسته ممکن است قارچ، ویروس، باکتری و آفت‌ها به راحتی گسترش یابند.

آب و هوای داخلی

برخی از انواع گل آپارتمانی به شرایط آب و هوای خاصی نیاز دارند. اگر آپارتمان شما دمای بالایی دارد یا بسیار خشک است، گل‌هایی که به گرما یا خشکی مقاوم هستند را انتخاب کنید.

بوی خوب

گل‌هایی را انتخاب کنید که بوی خوبی دارند، اما توجه داشته باشید که بوی بعضی از گل‌ها ممکن است برای برخی از اعضای خانواده حساسیت‌زا باشد.

انواع گل آپارتمانی

حالا که درباره بایدها و نبایدهای گل‌ها در محیط مسکونی صحبت کردیم، وقت آن رسیده است که به معرفی انواع گل آپارتمانی که فضای داخلی و خارجی محل سکونت شما را زیبا‌تر خواهند کرد، بپردازیم. در ادامه لیست چند مدل از انواع گل آپارتمانی که جذابیت محیط زندگی شما را دو چندان می‌کنند، آماده کرده‌ایم که شامل موارد زیر است:

بامبو

گیاه بامبو یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گل های آپارتمانی است. ظاهر چشم‌نواز این گیاه، بهترین انتخاب برای آرایش منزل شما خواهد بود. بامبو با مقاومت بسیار بالا، از گیاهان مناسب برای زیباسازی فضاهای آپارتمانی و سرویس بهداشتی به شمار می‌رود. نگهداری از بامبو در محیط آپارتمان به سادگی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید به راحتی و بدون زحمت، از این گیاه زیبا در محیط زندگی خود مراقبت کنید. یکی از ویژگی‌های جالب بامبو، سرعت بالای رشد آن است.

گل بامبو

دیفن باخیا

گل دیفن باخیا یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی است که در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود. این گیاه با نور غیرمستقیم خورشید نیز می‌تواند رشد کند و برگ‌هایی همیشه سبز دارد. دیفن باخیا به عنوان گیاهی با مقاومت بالا شهرت دارد و نگهداری از آن نیز بی‌دردسر و راحت است. این گیاه در تابستان به دو بار و در زمستان یک بار آبیاری در هفته نیاز دارد. با گذر زمان، ساقه‌های این گیاه قطور تر و برگ‌ها بزرگتر خواهند شد. اما توجه داشته باشید که شیره دیفن باخیا سمی است، بنابراین در صورت داشتن کودکان در خانه، توصیه می‌شود از نگهداری این گیاه خودداری کنید.

گل دیفن باخیا

برگ بیدی

با دیدن تصاویر مختلف گل های آپارتمانی، زیبایی و رنگارنگ بودن گیاه برگ بیدی نظر شما را جلب خواهد کرد. این گیاه، جزء گیاهان سریع الرشد، مقاوم و همیشه سبز است. برگ بیدی برای رشد خود به نور فراوانی نیاز ندارد و می‌تواند در معرض نور غیرمستقیم خورشید نیز رشد کند. شاخه‌های این گل آپارتمانی به‌صورت آبشاری آویزان هستند. این گیاه در خاک کمی اسیدی، سبک و مرطوب به خوبی رشد می‌کند و به حداکثر اندازه خود می‌رسد.

آبیاری گیاه برگ بیدی باید هر ۴ تا ۷ روز یکبار انجام شود. برای تشخیص زمان مناسب برای آبیاری، با استفاده از چوب رطوبت، عمق خاک را بررسی کنید. در صورت خشک بودن خاک، آبیاری را انجام دهید. این روش به شما کمک می‌کند تا زمان دقیق‌ آبیاری برگ بیدی را تعیین کنید و گیاه را همیشه در شرایط رشد بهینه نگهداری کنید.

گل برگ بیدی

حسن یوسف

حسن یوسف یکی از انواع گل آپارتمانی است که شهرت جهانی پیدا کرده است. حسن یوسف که از خانواده نعناعیان است، یکی از انواع گیاهان زینتی محسوب می‌شود و با رنگ‌های متنوع و جذاب خود، دل‌های دوست‌داران گل های آپارتمانی را اسیر خود کرده است. ظاهر گل‌‌های حسن یوسف شبیه به گیاهان نعنا و پونه است. این گیاه علاقه زیادی به نور دارد و توصیه می‌شود آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

برای افزایش پرپشتی حسن یوسف، می‌توانید برگ‌های سطح گیاه را هرس کرده و به جوانه‌های جدید اجازه رشد دهید. رنگ برگ‌های حسن یوسف در زمستان ممکن است کمی کم‌رنگ‌تر شود. اگر از آب دارای املاح برای آبیاری گیاه یا بذر حسن یوسف استفاده می‌کنید، بهتر است آب را بجوشانید و پس از خنک شدن، آبیاری را انجام دهید. همواره حاصلخیزی خاک گلدان حسن یوسف بسیار مهم است تا این گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد.

حسن یوسف

پپرومیا یا گل قاشقی

گل پپرومیا یکی دیگر از انواع گل آپارتمانی است که با نام گل قاشقی هم شناخته می‌شود. این گیاه در دسته گیاهان همیشه سبز و مقاوم قرار دارد که اندازه کوچک و برگ‌هایی نیمه گوشتی دارد. این گیاه در مقابل سرما و تابش مستقیم نور خورشید مقاوم نیست، در نتیجه نباید در محیط سرد و پر از نور نگهداری شود.

گیاه گل قاشقی به علت داشتن برگ‌های خوش‌ترکیب و خوش‌رنگ، چشم نواز و زیبا است. با این حال، باید توجه داشت که بهتر است از قرار گرفتن آن در معرض سرما و نور مستقیم خورشید پرهیز کرد.

گل آپارتمانی قاشقی