چیکار کنیم خوابمون ببره؟ ۶ علت بی خوابی و غلبه بر آنها

چیکار کنیم خوابمون ببره؟ شناسایی علل اصلی بی خوابی که چرخه خواب را مختل می کنند اولین راز غلبه بر بی خوابی است.

مجله صدای فارس: چیکار کنیم خوابمون ببره؟ خوابم میاد ولی خوابم نمیبره چیکار کنم؟ این ها سوالاتی هستند که امروزه اغلب افراد می پرسند؟ شناسایی علل اصلی بی خوابی بهترین پاسخ به این سوالات است. 

چیزهای زیادی وجود دارند که می توانند شما را در شب بیدار نگه دارند و از به خواب رفتن سریع شما جلوگیری نمایند. شناسایی چیزهایی که شما را بیدار نگه می‌دارند می‌تواند کمک کند تا راحت‌تر به خواب بروید.

۶ علت بی خوابی و راهکارهای غلبه بر آنها

قبل از اینکه به این سوال شما «چیکار کنیم خوابمون ببره؟» بپردازیم، می خواهیم برخی از علل بی خوابی را بررسی کنیم.

برخی از علل بی خوابی عبارتند از:

سر و صدا

سر و صدا یکی از علل بی خوابی است. سر و صدا قطعا می تواند در بیدار نگه داشتن شما در شب نقش داشته باشد. برای مثال صدای آلارم دزدگیر ماشین، صدای پارس سگ در خیابان، صدای تلویزیون و غیره می توانند حواس تان را پرت کنند و چرخه خواب شما را مختل نمایند. برای به حداقل رساندن تأثیر سر و صدا بر خوابتان سعی کنید از گوش گیر یا دستگاه نویز برای ایجاد یک محیط آرام‌بخش استفاده نمایید. استفاده از یک پرده ضخیم و سنگین به کاهش سر و صدا کمک بزرگی می کند.

نور

نور یکی دیگر از علل بی خوابی است. برخی از افراد به نور حساس هستند و هرگونه نوری موجب می شود تا خواب از سرشان بپرد. با وجود چراغ های روشن در خیابان چیکار کنیم خوابمون ببره؟ خب اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که حتی نور چراغ های خیابان در هنگام خوابیدن اذیتتان می کند، بهتر است از یک پرده ضخیم و تیره در اتاق خوابتان استفاده نمایید. برای اثربخشی بیشتر موبایل خود را کنار بگذارید تا نور آن فضای اتاق را روشن نکند و بتوانید در کمتر از ۵ دقیقه با آرامش به خوابی عمیق بروید.

استرس

استرس قطعا می تواند یکی از مواردی باشد که افراد را در شب بیدار نگه می دارد. وقتی استرس سراغ مان می آید، چکار کنیم خوابمون ببره؟ استرس آرام شدن و به خواب رفتن را دشوار می کند. علاوه بر این، استرس اغلب می تواند منجر به مشکلات فیزیکی مانند درد و ناراحتی شود که می توانند مانع از خواب راحت شوند.

اهمیت بررسی علل بی خوابی.

اضطراب

اضطراب یکی دیگر از علل بی خوابی می باشد. اضطراب می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند استرس، ترس یا یک عادت عصبی ایجاد شود. زمانی که فردی مضطرب است، ذهنش مدام در تلاطم می باشد و ممکن است در خوابیدن با مشکل مواجه شود. این امر می تواند منجر به خستگی و اضطراب بیشتر در روز بعد گردد. راه های زیادی برای مقابله با اضطراب وجود دارند. برخی از این راه ها عبارتند از: دارودرمانی یا خودمراقبتی. اگر اضطراب شما را در شب بیدار نگه می دارد، با پزشک یا درمانگر خود در مورد بهترین راه حل برای رفع آن صحبت کنید.

ناراحتی فیزیکی

ناراحتی جسمی یکی از چیزهایی است که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. ناراحتی فیزیکی می تواند شامل هر چیزی از کمردرد گرفته تا سندرم پای بی قرار باشد. اغلب یافتن راهی برای مدیریت یا کاهش ناراحتی فیزیکی می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. به عنوان مثال، برای آرام کردن سندرم پای بی قرار سعی کنید در طول روز از نشستن زیاد در یک جا خودداری نمایید.

کم تحرکی در روز

بی تحرکی یا کم تحرکی در طور روز می تواند از مهم ترین علت های بیخوابی شبانه باشد، در صورتی که ما در طول روز فعالیت فیزیکی زیادی نداشته باشید بدن کمتر خسته می شود و ممکن است در طول شب بیخوابی سراغ شما بیایید، در صورتی که روزانه تحرک و فعالیت زیادی ندارید و بیخوابی در شب دارید می بایست فعالیت روزانه خود را بیشتر کنید.

چیکار کنیم خوابمون ببره؟ قبل از خواب از کافئین و الکل خودداری کنید

کافئین و الکل دو مورد از رایج ترین علل بی خوابی هستند. کافئین محرکی است که می تواند با جلوگیری از تولید طبیعی ملاتونین در بدن شما را بیدار نگه دارد. الکل نیز می تواند شما را خواب آلود کند و خواب شما را در اواخر شب مختل نماید. چیکار کنیم خوابمون ببره؟ برای به خواب رفتن سریع، قبل از خواب از کافئین و الکل خودداری کنید.

قبل از خواب از کافئین و الکل خودداری کنید.

یک روال ثابت در زمان خواب ایجاد کنید و به آن پایبند باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانیم برای اطمینان از خواب خوب انجام دهیم این است که یک برنامه خواب منظم داشته و تا حد امکان به آن پایبند باشیم. یکی از راه‌های انجام این کار، رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعت های مشخص حتی در آخر هفته‌ها می باشد. این امر ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما با عادت کردن بدن شما آسان تر خواهد شد.

اتاق خواب خود را خنک، تاریک و ساکت نگه دارید

یکی از تکنیک های خواب سریع خنک، تاریک و ساکت نگه داشتن اتاق خواب می باشد.

یک اتاق خنک بیشتر از یک اتاق گرم برای خواب مفید می باشد. ممکن است بخواهید از یک پنکه یا تهویه مطبوع برای خنک کردن اتاق خود استفاده کنید. تاریکی به بدن سیگنال می دهد که ملاتونین تولید کند، هورمونی که به تنظیم خواب کمک می نماید. ممکن است بخواهید از پرده های ضخیم یا ماسک چشم برای جلوگیری از نور استفاده کنید. یک اتاق آرام نیز برای خواب مفید می باشد. ممکن است بخواهید از گوش گیر یا هدفون حذف نویز برای جلوگیری از هرگونه نویز استفاده نمایید.

فعالیت فیزیکی روزانه خود را بیشتر کنید

بی خوابی علت های مختلفی دارد که تحرک کم یکی از مهم ترین علت های بی خوابی شبانه هست ، در صورتی که روزانه فعالیت کمی انجام میدهید مسلما کمتر خسته می شوید و این میتوانید تاثیر مستقیمی باشد که شب ها نتوانید بخوابید چون بدن شما خسته نیست.

در صورتی که به هر دلیلی روزانه فعالیت بدنی ندارید سعی کنید فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید یا اگر شغلی دارید که در طور روز تحرک کمی انجام میدهید بعد از پایان ساعت کاریتان سعی کنید ورزش کنید یا کارهای انجام دهید که بدن شما را خسته میکنید.