درمان درد دندان عقل چگونه انجام می شود؟

آیا می‌دانید عدم درمان درد دندان عقل به پوسیدگی و عفونت سایر دندان های اطراف منجر می‌شود؟

درد دندان عقل یک اتفاق رایج برای بسیاری از افراد است. راه های مختلفی برای درمان درد دندان عقل و رهایی از این درد وجود دارد.

دندان عقل چیست و علت درد دندان عقل چیست؟

دندان عقل که گاهی به آن دندان آسیاب سوم نیز می گویند، مجموعه ای از دندان های دائمی هستند که معمولا در گوشه های پشتی دهان رشد می کنند. معمولاً این دندان‌ها در حدود ۱۷ یا ۱۸ سالگی شروع به رویش می‌کنند. در حالی که دندان‌های عقل معمولاً بی‌ضرر هستند و گاهی اوقات می‌توانند به جویدن و تنظیم مناسب فک کمک کنند، اما ممکن است در صورت رشد نادرست یا نهفته شدن توسط دندان‌های دیگر باعث ایجاد مشکلاتی شوند. یکی از شایع ترین علل درد دندان عقل رویش در زاویه نامناسب است. این امر می تواند بافت های اطراف دندان و اعصاب دهان را تحریک کند و در نتیجه علائمی مانند تورم دهان، مشکل در باز کردن دهان و درد شدید ایجاد نماید. سایر علل بالقوه درد دندان عقل شامل عفونت اطراف ریشه دندان یا پریودنتیت است.

عوارض عدم درمان دندان عقل

عدم درمان درد دندان عقل مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. اگر دندان عقل خود را نکشید چه اتفاقی می افتد:

  • شلوغی دندان های دیگر: عدم درمان درد دندان عقل و کشیدن آن موجب ازدحام بیش از حد دندان های دیگر شما خواهند شد. در نتیجه دندان های دیگر به هم فشرده می شوند و ممکن است درد و ناراحتی شدیدی را تجربه نمایید؛ زیرا دندان عقل بر دیگر دندان های مجاور تاثیر می گذارد. از این رو عفونت دندان عقل به دندان های دیگر سرایت خواهد کرد.
  • درد و ناراحتی: دندان عقل نهفته غالبا موجب می شود تا عفونت دردناکی را تجربه نمایید. در این حالت با استفاده از آنتی بیوتیک یا کیسه یخ می توانید درد و التهاب را کاهش دهید. یکی دیگر از راه های کنترل درد دندان عقل استفاده از ایبوپروفن یا استامینوفن است.
  • عفونت و پوسیدگی: عدم درمان درد دندان عقل می تواند منجر به پوسیدگی دندان و عفونت باکتریایی شود.

بهترین درمان برای مشکلات دندان عقل

  • کشیدن دندان عقل اغلب بهترین درمان درد دندان عقل است؛ زیرا می تواند از آسیب بیشتر دندان و عفونت احتمالی جلوگیری کند.
  • برای پیشگیری از درد دندان عقل باید معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهید تا قبل از جدی شدن هر گونه مشکلی زودتر متوجه آن شوید.
  • اگر در دندان عقل خود احساس درد یا ناراحتی می کنید، برای به حداقل رساندن خطر آسیب بیشتر یا عفونت، ضروری است که فوراً به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درمان خانگی درد دندان عقل

چند مور از بهترین روش های برای کاهش درد دندان عقل موارد زیر هستند.

  • کیسه یخ: یخ خاصیت بی حس کنندگی دارد چند تکه یخ را داخل کیسه یا پلاستیک بپیچید و روی فک خود قرار دهید با این کار درد دندان عقل شما تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • شستشو با آب نمک: مقداری آب نکم مخلوط کنید و داندان خود را شستوشو دهید زیرا نمک خاصیت ضد عفونی دارد ، اگر علت دندان درد شما عفونتی باشد اب نمک میتواند این درد دندان را کنترل کند.
  • میخک: میخک را سمت قسمتی که درد میکند بگذارید یا بجویید.
  • پیاز: یک تکیه پیاز کوچک را در دهان خودئ بگذارید و با سمتی که درد میکند بجوید پیاز خاصیت ضد میکروبی دارد و در صورتی که دندان درد شما عفونتی باشد تا حد زیادی کنترل می شود.
  • چای کیسه‌ای: ابتدا چای با چای کیسه ای دم کنید و سپس آن را در یخچال بگذارید و کیسه ای یخ زده جای را روی دندان عقلی که در میکند قرار دهید و فشار دهید.