لیگ‌والیبال قابل‌ پیش‌بینی نیست/درمورد دستیار پیاتزا حرفی نمی‌زنم

سرمربی تیم والیبال صنعتگران امید معتقد است جایگاه تیم‌ها در جدول لیگ تغییر خواهد کرد و از الان نمی‌توان قهرمان لیگ را پیش‌بینی کنیم.

مهر: هفته پنجم مسابقات لیگ برتر والیبال با صدرنشینی تیم صنعتگران امید همراه بود. این تیم تازه وارد لیگ برتر والیبال از ۵ بازی در هفته گذشته ۴ پیروزی کسب کرده و با ۱۱ امتیاز در جایگاه نخست قرار دارد. شاگردان مؤمنی مقدم در هفته ششم مسابقات لیگ برتر والیبال باید به مصاف تیم مهرگان نور دیگر تیم تازه وارد لیگ بروند.

رضا مؤمنی مقدم سرمربی تیم والیبال صنعتگران امید در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ارزیابی‌اش از وضعیت تیمش و شرایط لیگ برتر گفت: خدا را شکر با گذشت پنج هفته از مسابقات لیگ نتایج خوبی کسب کردیم. ما تمرینات آمادگی جسمانی بازیکنان را به صورت آنلاین از ۱۵ تیرماه آغاز کردیم و از ۱۵ مردادماه تمرینات توپی و وزن زدن را به صورت منظم پیگیری کردیم. باشگاه هم تمام مسائل مربوط به آماده سازی و سخت افزاری سالن را برای ما فراهم می‌کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه باشگاه تعمیرات مربوط به سالن مسابقات را خیلی خوب پیگیری کرد. من فکر می‌کنم یکی از دلایل عملکرد قابل قبول بازیکنان ما تا به الان دوران خوب آماده سازی تیم بوده که تمرینات منظمی را پشت سر گذاشتیم و دلیل دیگر آن وفاق و همدلی در بین بازیکنان و اعضای کادر فنی و مسئولان باشگاه بوده است.

سرمربی تیم والیبال صنعتگران امید خاطرنشان کرد: هماهنگی این سه رکن باعث شد تا به الان نتایج قابل قبولی کسب کنیم؛ همه ما یک تفکر واحد داریم و تمام هدفمان این است که به آن برسیم. به هر حال تیم ما اولین حضور را در لیگ برتر تجربه می‌کند و چالش‌های خاص خودش را دارد. ما سعی می‌کنیم آن‌ها را به حداقل برسانیم و با تجربه‌ای که اعضای کادر فنی و مسئولان باشگاه دارند مسائل را مدیریت کنیم. ضمن اینکه در تیم ما بازیکنان جوان در کنار باتجربه‌ها قرار گرفتند که این ترکیب بسیار خوبی است.

مؤمنی مقدم با بیان اینکه باشگاه یک هدف سه ساله برای تیم در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: ما طبق هدف گذاری باشگاه که سه ساله ترسیم شده کارها را جلو می‌بریم. در این سه سال یک نمودار رو به بالا خواهیم داشت تا بتوانیم کارها را جلو ببریم تا مخاطبان و باشگاه از عملکرد تیم ما راضی باشند.

وی گفت: طبق برنامه‌ای که سازمان لیگ به ما داده مسابقات لیگ تا اواخر فروردین ماه طول می‌کشد و ما الان نمی‌توانیم بگوییم تیم‌هایی که خوب بازی کردند و نتیجه گرفتند خیلی خوب هستند و تیم‌هایی که تا به الان نتیجه نگرفتند تیم‌های ضعیفی هستند. نتایج لیگ بالا و پایین زیادی خواهد داشت و هر تیمی که نوسان کمتری داشته در ادامه مسابقات به نتایج بهتری خواهد رسید. همه هدف ما این است که بتوانیم در نیم فصل اول امتیازهای خوبی جمع کنیم و در نیم فصل دوم هم روی نقاط ضعف خودمان کار کنیم تا بتوانیم با تیم‌های خوب مقابله کنیم و جایگاه خوبی در جدول به دست بیاوریم.

مؤمنی مقدم با اشاره به بازی روز چهارشنبه مقابل تیم مهرگان نور عنوان کرد: تیم مهرگان نور تازه وارد لیگ برتر است و سال گذشته در لیگ دسته یک در جایگاه دوم قرار گرفتند و همراه با تیم صنعتگران امید که صدرنشین بود به لیگ برتر راه پیدا کردند. به نظرم مدیران این باشگاه سرمایه‌گذاری خوبی کردند و هدفمند هستند تا بتوانند مثل ما یک نتیجه خوبی را در سال اول کسب کنند. بازی کردن در شمال کشور و در شهرستان نور با توجه به شرایط جغرافیایی آن منطقه کمی سخت است و ما به خاطر همین شرایط با مساعدت مسئولان باشگاه دو روز جلوتر به این شهرستان می‌رویم تا با شرایط آب و هوایی وقف پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: ما امروز و فردا در شهرستان نور تمرینات خوبی خواهیم داشت تا بتوانیم روز چهارشنبه مقابل این تیم قدرتمند ظاهر شویم. تیم مهرگان نور هم جز تیم‌های خوب لیگ برتر است و با کادر فنی خوبی که دارد در این چند هفته تیم‌های مهمان را کمی اذیت کرده و ما هم سعی می‌کنیم بهترین عملکرد را با کمترین نوسان مقابل تیم مهرگان نور ارائه دهیم.

سرمربی تیم والیبال صنعتگران امید در مورد ارزیابی‌اش از سطح فنی مسابقات لیگ برتر والیبال عنوان کرد: خروج بازیکنان ستاره از لیگ ایران طبیعتاً تأثیرگذار است، اما لژیونر شدن بازیکنان والیبال این فرصت را ایجاد کرد تا بازیکنان جوان هم خودشان را نشان دهند و به نظرم این نکته مثبت عدم حضور ستاره‌ها در لیگ والیبال بود. بازیکنان جوان با درخشش در لیگ برتر این توانایی را دارند تا به اردو تیم ملی بزرگسالان زیر نظر آقای پیاتزا دعوت شوند یا بازیکنان رده جوانان با حضور در لیگ با تجربه‌تر می‌شوند.

وی گفت: به نظرم به دلیل عدم حضور ستاره‌ها در لیگ برتر والیبال سطح کیفی مسابقات نوسان دارد که این موضوع کاملاً طبیعی است اما همه این موارد به تفکرات کادر فنی برمی‌گردد که سطح فنی تیم را تا حد قابل قبولی بالا بیاورد تا مخاطب هم از تماشای بازی لذت ببرد. من فکر نمی‌کنم عدم حضور بازیکنان ستاره در لیگ والیبال باعث افت کیفی مسابقات شده است؛ در چنین شرایطی بازیکنان کم تجربه می‌توانند کارایی نشان دهند، چه بسا بازیکنان که خیلی خوب هستند مثل خانزاده که نزدیک به دو سال است که خوب بازی می‌کند و اتفاقاً او هم در لیگ دیده شد و حتی در تیم ملی جوانان قهرمان جهان شد و الان فرصت به او دست داد تا لژیونر شود و در ایتالیا بازی می‌کند.

سرمربی تیم والیبال صنعتگران امید تاکید کرد: به نظرم لیگ بستر خیلی خوبی برای بازیکنان جوان است که آن‌ها هم دیده شوند و توانایی‌های خودشان را به معرض نمایش بگذارند تا از طریق همین لیگ به تیم‌های ملی و بعد از آن به دیگر تیم‌های خارجی راه پیدا کنند. من فکر می‌کنم به غیر از دو سه تیمی که به لحاظ مالی و جذب بازیکن از سایر تیم‌ها متمایز هستند، بقیه تیم‌ها خیلی نزدیک به هم هستند و رقابت تنگاتنگی بین آن‌ها برقرار است. امیدوارم زمانی که آقای پیاتزا یا توتولو در پلی آف از نزدیک شاهد مسابقات لیگ هستند یک خروجی خوبی از لیگ داشته باشیم.

لیگ‌والیبال قابل‌ پیش‌بینی نیست/درمورد دستیار پیاتزا حرفی نمی‌زنم

وی در مورد برنامه‌ریزی سازمان لیگ و نارضایتی برخی تیم‌ها به دلیل نحو چیدمان بازی‌ها و بعد مسافت گفت: به نظرم این شرایط برای همه تیم‌ها صدق می‌کند و این طور نیست که مسابقات یک تیم تنها خارج از خانه باشد و یک تیم فقط در خانه بازی کند. به عنوان مثال تیم صنعتگران امید در یک هفته گذشته دو بازی در خارج از خانه داشته و تنها یک بازی در داخل خانه داشته است. طبیعتاً این شرایط بحث آماده سازی و ریکاوری، ایاب و ذهاب و هزینه‌ها را برای همه تیم‌ها سخت کرده است.

سرمربی تیم صنعتگران امید تأکید کرد: این شرایط نیازمند یک مدیریت قوی است تا بتواند از لحاظ زمان بندی هم موضوع ریکاوری بازیکنان و هم تمرینات آن‌ها طبق اصول پیش برود. این شرایط برای همه تیم‌ها یکسان است البته برای تیم‌های شهرستانی به دلیل داشتن دو پرواز سخت‌تر است، به نظرم برای تیم‌های تهرانی شرایط بهتر است، اما چاره‌ای نیست به دلیل وسعت کشورمان این اتفاقات رخ می‌دهد و رفت و آمد سخت است و تیم‌ها دچار چالش می‌شوند.

وی ادامه داد: اما به نظرم تیمی که بتواند مدیریت کند و بازیکنان ذخیره خوبی هم داشته باشد موفق‌تر خواهد بود. ما هم تابع برنامه‌ریزی سازمان لیگ هستیم و این موضوع هم اجتناب ناپذیر است و شرایط برای همه تیم‌ها یکسان است.

سرمربی تیم صنعتگران امید در پاسخ به این سوال که قبل از شروع لیگ برخی معتقد بودند قهرمان لیگ مشخص است در این پنج هفته از مسابقات چنین موضوعی مشهود بوده است؛ گفت: در بحث مسابقات و نیروی انسانی ما چیز مطلق نداریم. مطمئناً اگر تیمی قصد دارد قهرمان شود این موضوع به واسطه حضور بازیکنان ستاره و همچنین بودجه روی کاغذ محقق خواهد شد اما در جریان مسابقه همه چیز ممکن است تغییر کند. به نظرم تیمی می‌تواند به عنوان قهرمانی برسد که پشتوانه، مدیریت و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشد و بتواند از پتانسیل تیم به نحو احسن استفاده کند.

وی گفت: تیم‌های خوب بازیکنان اصلی و نیمکت نشین خوبی دارند که در کل لیگ می‌توانند از آن استفاده کنند. ما یک تورنمنت یک هفته‌ای نداریم بلکه مسابقات هفت هشت ماهه داریم و تیم‌هایی که پشتوانه خوب دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. ولی من باز هم معتقد نیستم که قهرمان لیگ از قبل پیش‌بینی شده است چون والیبال ورزش گروهی است و هر تیمی که متحد باشد می‌تواند نمایش قابل قبولی داشته باشد و در جایگاهی که روی کاغذ برای آن ترسیم شده فراتر برود.

مؤمنی مقدم همچنین در پایان به موضوع پیشنهاد دستیاری پیاتزا سرمربی تیم ملی والیبال ایران پاسخ نداد.