بازخوردم از آثار عمو پورنگ مثل «پدر سالار» بود/تاثیر پوشش برمخاطب

کمند امیرسلیمانی با اشاره به مقایسه پوشش در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بیان کرد که برخلاف آنچه فکر می‌کنیم محدودیت پوشش تاثیری در جذب مخاطب ندارد و قصه و عوامل دیگر تعیین کننده هستند.

کمند امیرسلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال «چرخ گردون» تلویزیون به ایفای نقش پرداخته است درباره این سریال به خبرنگار مهر بیان کرد: فیلمنامه در فصل جدید تغییراتی پیدا کرد، نویسنده داستان‌پردازی بیشتری انجام داده و برخی شخصیت‌ها جایگزین شدند. در عین حال برخی نقاط ضعف کار در فصل جدید رفع شد.

وی اضافه کرد: پس از پخش فصل اول مشخص شد چه عواملی به کار لطمه می‌زنند و چه نقاط قوتی دارند. دست اندرکاران مجموعه سعی کردند نقاط قوت را برجسته‌تر و ضعف‌ها را رفع کنند. درنهایت فکر می کنم در این فصل ساختار و ریتم سریال تغییر کرده و داستان‌ها نیز تغییر کرده‌اند.

این بازیگر درباره اظهارات مردم در فضای مجازی عنوان کرد: بررسی فضای مجازی مهم است، اما فضای مجازی همیشه واقعی نیست و نمی‌دانید فردی که نظر می دهد نظر واقعی‌اش را دارد یا از روی غرض صحبت می‌کند. خوشحالم که مردم کار را می‌بینند و آن‌قدر درایت دارند که تشخیص بدهند یک کار ضعف دارد یا نه. از طرف دیگر وقتی در اثری بازی می‌کنیم، این مسائل پیش می‌آید و ممکن است نظرات و انتقاداتی هم وجود داشته باشد.

امیرسلیمانی با اشاره به واکنش های مخاطبان نسبت به حضور در آثار داریوش فرضیایی عنوان کرد: بازخوردی که بازی در کارهای عمو پورنگ برای من داشت مانند تاثیر سریال «پدرسالار» در دهه ۷۰ بود. مزیتی که بازی در مجموعه های عمو پورنگ یا داریوش فرضیایی برای من داشت ارتباط با مخاطب کودک است و من بابت این اتفاق خیلی خدا را شکر می کنم. به هر حال مخاطبان من، معمولاً خانواده‌هایی با سنین ۶۰، ۷۰، و ۸۰ سال هستند که آن سال ها «پدر سالار» را دیده اند یا کسانی که در بازپخش‌ها این مجموعه را تماشا کرده اند و حالا با قشر کودک نیز ارتباط برقرار کرده‌ام. نظرات بسیار خوبی از آنها دریافت می‌کنم و این برخلاف تصور معمول است که معتقد هستند کار کودک جذابیتی ندارد.

وی با اشاره به بازخوردهایش از بچه ها اضافه کرد: تجربه کار کودک برای من فوق‌العاده بود. خوشحالم که بچه‌ها از طریق کار کودک با من آشنا شدند و حتماً تا ۳۰ سال دیگر نیز من را به خاطر خواهند داشت. طبق نظرسنجی گروه، کاراکتر خانم میو در مجموعه «کلبه عمو پورنگ» بین دختر بچه‌ها بسیار محبوب بوده است. اکثر آنها از صبح تا شب لباس دراز پوشیده و کیف دستی حمل می‌کردند و می‌خواستند شبیه خانم میو باشند و این برای من که بیش از ۴۰ سال دارم و چنین کاراکتری را بازی کرده ام بسیار جذاب است.

امیرسلیمانی در بخش دیگر صحبت هایش درباره محدودیت های تلویزیون نسبت به شبکه نمایش خانگی در پوشش و محتوا عنوان کرد: این محدودیت‌ها تاکنون هیچ‌وقت برای من مشکل‌ساز نبوده‌اند و در عین حال هیچکس به من نگفته به خاطر پوششی که در شبکه نمایش خانگی دارم به طور مثال آن آثار را می بیند. داستان و فضای جذاب آثار باعث شده است محدودیت‌ها چندان تأثیری نداشته باشند. البته هر کسی دوست دارد زیبایی‌های بیشتری را ببیند، اما آنقدر که ما فکر می کنیم محدودیت های پوششی تاثیر ندارد و اگر داستان به خوبی روایت شود، مخاطب‌ هم لذت می برد.

وی اضافه کرد: در دهه های قبل هم داستان ها بود که مخاطب را جذب می کرد، کارگردان‌ها و نویسندگان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ویژگی‌هایی داشتند که شاید اکنون کمتر دیده می‌شود. در نتیجه، خروجی کارهای آن دوران کیفیت بالاتری داشت و همه شادتر بودند. خلاقیت نویسنده‌ها و سازنده‌ها در آن زمان بسیار بیشتر بود.

بازیگر «پدر سالار» در پایان گفت: در سال‌های اخیر به دلیل فضای مجازی، ارتباطات مردم بسیار افزایش یافته و این باعث شده که هنرمندان ناخودآگاه خودسانسوری کنند. انتقادات زیادی که مردم می‌کنند، بیشتر باعث خودسانسوری می‌شود و افراد دل‌زده می‌شوند. ما با عشق و علاقه کار می‌کنیم تا مردم راضی باشند، ولی قضاوت‌های بی‌مورد این اشتیاق را کاهش می‌دهد.

سریال «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی سعید مرادی ساخته شده است. این سریال پیش از این قرار بود از اواخر شهریور روی آنتن شبکه دو سیما برود که به دلیل اتفاقات منطقه پخش آن به تعویق افتاده است.