بازار گمانه‌زنی‌ها برای معاون هنری وزیر ارشاد همچنان ادامه دارد

نزدیک به ۲ ماه است که از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم سپری شده و بازار گمانه‌زنی‌های برای انتخاب معاون هنری جدید همچنان ادامه دارد و مشخص نیست چه زمانی گزینه قطعی معرفی می‌شود.

مهر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای معاونت‌های قرآن و عترت (ع)، امور فرهنگی، امور رسانه‌ای و تبلیغات، امور هنری، حقوقی، امور مجلس و استان‌ها و معاونت توسعه مدیریت و منابع است.

به جرأت می‌توان گفت یکی از معاونت‌های مهم زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور هنری این وزارتخانه است که کار برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای ۳ حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را بر عهده دارد که نقش مهمی در عرصه فرهنگ و هنر کشور دارند.

این معاونت در چارت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای دفتر هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری است.

همچنین برخی از اماکن مهم فرهنگی و هنری نظیر مجموعه تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران نیز در چارت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر نظر معاونت امور هنری قرار دارند.

در طول سال نیز برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیز بر عهده معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از مهمترین این رویدادها می‌توان به جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد که هر ساله در ماه بهمن برگزار می‌شوند.

با تغییر دولت‌ها و حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره تغییراتی در معاونت‌های زیرمجموعه از جمله معاونت امور هنری وزارتخانه رخ می‌دهد و این تغییرات سمت و سوی حمایت و سیاستگذاری از عرصه‌های تحت مدیریت این معاونت را تعیین می‌کند.

از این رو اینکه چه فردی برای حضور در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شود یکی از انتخاب‌های مهم این وزارتخانه است زیرا نبود دغدغه لازم فرهنگی و هنری و نداشتن آشنایی با این حوزه‌های هنری می‌تواند مسیری سخت را برای خانواده تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در جهت فعالیت‌های خود رقم بزند.

تجربه در دوره‌های مختلف ثابت کرده است کمبود دغدغه فرهنگی و هنری و نداشتن آشنایی با حوزه‌های هنری از سوی معاون هنری باعث می‌شود که انتخاب‌های زیرمجموعه این معاونت نظیر مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرکل هنرهای تجسمی چالش‌برانگیز باشد.

گاهی مدیرانی مسند مدیریت تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را بر عهده گرفته‌اند که اصلاً به این حوزه‌ها آشنایی نداشتند، حتی هنرمندان فعال این عرصه‌ها را نمی‌شناختند و تنها چهره‌های مطرح هر کدام از این حوزه‌ها برای‌شان آشنا بود. گاهی هم مدیرانی دغدغه‌مند و آشنا به این عرصه‌ها انتخاب می‌شدند اما نبود همراهی لازم از سوی معاون امور هنری وزیر ارشاد عرصه مدیریت و فعالیت را برای‌شان سخت و در نتیجه فعالیت تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را چالش‌برانگیز می‌کرد.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم و انتخاب وزرای جدید، سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد؛ چهره‌ای که پیش از این و در دولت دوازدهم نیز حضور در این وزارتخانه را تجربه کرده بود.

۳۱ مرداد ۱۴۰۳ سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم رأی اعتماد خود را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

از زمان حضور صالحی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات در معاونت‌های مختلف وزارتخانه از جمله معاونت امور هنری شکل گرفت.

در زمان حدود ۲ ماه سپری شده از حضور سیدعباس صالحی، اسامی مختلفی به عنوان معاون جدید امور هنری وزیر ارشاد مطرح شده‌اند و با مطرح‌شدن هر کدام از این اسامی تیم‌های مختلفی شروع به بسترسازی برای حضور در بخش‌های مختلف زیرمجموعه معاونت امور هنری کرده‌اند.

این گمانه‌زنی‌ها باعث شده تا وضعیت معاونت امور هنری نامشخص و بلاتکلیف باشد و برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها با تردید انجام شوند.

مشخص نیست که معاون فعلی امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسند خود ابقا می‌شود یا جای خود را به چهره‌ای جدید می‌دهد. در نتیجه مدیران‌کل تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیز نمی‌دانند تا چه زمانی و چگونه فعالیت خواهند کرد.

این در حالی است که تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی به جشنواره‌های فجر خود نزدیک می‌شوند و زمان زیادی تا برگزاری این ۳ رویداد مهم هنری باقی نمانده است.

شاید اگر تغییرات در معاونت امور هنری قرار بود در نیمه اول سال رخ دهد دغدغه زمانی ایجاد نمی‌کرد ولی نیمه دوم سال با توجه به تقویم برگزاری رویدادهای تئاتری، موسیقایی و هنرهای تجسمی دغدغه‌های زیادی را برای فعالان این عرصه‌های هنری ایجاد می‌کند.

در کنار این وضعیت باید شرایط نابسامان بودجه معاونت امور هنری وزارت ارشاد را هم مدنظر قرار داد. در شرایطی که تغییر در معاونت وجود نداشته وضعیت تزریق بودجه به زیرمجموعه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و همچنین رویدادهای مهم هر کدام از این عرصه‌ها با چالش مواجه بوده است، حال که فضای تغییر در معاونت امور هنری ایجاد شده به طور حتم این چالش دوچندان خواهد شد.

نباید این مهم را نادیده گرفت که انتخاب مناسب بر اساس شایسته‌سالاری شاید زمان‌بر باشد اما در شرایط نامشخص که عرصه‌های هنری و هنرمندان در آن به سر می‌برند گذشت زمان شرایط را نابسامان‌تر می‌کند.

با گذشت حدود ۲ ماه از حضور سیدعباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان بازار گمانه‌زنی‌ها در میان زیرمجموعه‌های معاونت امور هنری و همچنین اهالی هنر داغ است و تا نامی مطرح می‌شود به فاصله چند روز خط خورده و نام دیگری جایگزین می‌شود. درست است که همیشه چنین گمانه‌زنی‌هایی در همه رده‌ها و وزارتخانه‌ها مطرح بوده، هست و خواهد بود اما طولانی‌شدن یک انتخاب می‌تواند بستر و شرایط فعالیت حتی برای گزینه‌ای مناسب را هم با چالش روبه‌رو کند.

باید دید که سرانجام معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم به کجا ختم می‌شود و اگر تغییراتی در این معاونت ایجاد می‌شود چه زمانی و چگونه خواهد بود تا شرایط را برای هنرمندان و فعالیت‌های هنری بهبود بخشد نه اینکه چالشی جدید به چالش‌های این جامعه اضافه کند.