ضعف سازمان لیگ بسکتبال در تصمیم‌گیری/ نقض قوانین خودنوشته

کمتر از یک هفته دیگر فصل جدید لیگ برتر بسکتبال در دومین زمان مقرر آغاز می‌شود اما هنوز مشخص نیست این فصل دقیقا با حضور چه تعداد و کدام تیم‌ها برگزار خواهد شد.

مهر: اگر تصمیم گیرندگان بسکتبال روی حرف خود و قوانین‌شان می ماندند و از تصمیمات شان باز نمی گشتند، قاعدتا برنامه ها طبق روال از پیش تعیین شده پیش می رفت و امروز سه روز از آغاز فصل جدید لیگ برتر بسکتبال گذشته بود اما نه تنها هنوز این فصل از مسابقات آغاز نشده بلکه با روند طی شده مشخص نیست در زمان مقرر جدید هم استارت آغاز دیدارها زده شود.

پیش از این قرار بود فصل جدید لیگ برتر بسکتبال از ۱۲ مهر آغاز شود. این زمانی بود که خیلی پیش از این سازمان لیگ بسکتبال مصوب کرد و بارها بر به صدا در آمدن زنگ مسابقات در همین زمان تاکید هم شده بود با این حال درست در فاصله دو روز مانده به دوازده مهر، خبر از تعویق یک هفته ای آغاز فصل و موکول شدن آن به ۱۹ مهر داده شد.

درخواست هفت تیم مبنی بر نیاز به زمان بیشتر برای رسیدگی به امور تیم و آماده سازی بیشتر بازیکنان شان، دلیل این درخواست عنوان شده در حالیکه همه تیم ها با علم به زمان آغاز فصل (۱۲ مهر) و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات (۷ مهر) برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده بودند.

با این حال سازمان لیگ بسکتبال که در خلال مراسم قرعه کشی لیگ برتر (۲ مهر) ۱۲ تیمی شدن جدول مسابقات را نهایی کرد، با ابطال تصمیم چندماه پیش خود، لیگ سال جاری را به تعویق انداخت.

البته این اولین اقدام سازمان لیگ در رابطه با نقض قوانین خودنوشته برای فصل جدید لیگ برتر نبود، این سازمان اینگونه مقرر کرده بود که پیش از مراسم قرعه کشی، تیم های متقاضی باید برای حضور در لیگ برتر اعلام آمادگی رسمی کرده باشند و ورودیه خود را هم پرداخت کرده باشند با این حال مراسم قرعه کشی در حالی آغاز شد که دو تیم جدید آسمان ولایت مشهد و پایش پارت شاهرود همراه با تیمی قدیمی ذوب آهن تازه به فهرست لیگ برتری ها اضافه شدند.

البته که تیم های تازه لیگ برتری شده تا به امروز برای حضور در مسابقات و آغاز دیدارهای شان سنگی پای سازمان لیگ نینداخته اند برخلاف تیمی با سابقه و قدمت ذوب آهن که به اندازه همه چوب لای چرخ سازمان لیگ گذاشته است. البته قسمت بد ماجرا اینجاست که این سازمان تا به امروز به تصمیمات و قوانین خود پایبند نبوده و همین موضوع باعث اوضاع آشفته پیش از آغاز فصل جدید مسابقات باشگاهی شده است.

قرار بود فصل نقل و انتقالات بازیکنان پنج روز پیش از آغاز فصل جدید مسابقات در زمان مقرر اولیه (۱۲ مهر) بسته شود اما سازمان لیگ نه تنها روی این تصمیم خود نماند بلکه هنوز هم زمان جدید برای بسته شدن پنجره را مشخص نکرده شاید به این امید که ذوب آهن برای تعیین ترکیب تیم خود اقدامی انجام دهد.

این در حالی است که این باشگاه اصفهانی تا به امروز نه اعضای کادر فنی خود را مشخص کرده و نه ترکیب بازیکنانش را که اگر غیر از این بود، قراردادی در سامانه سازمان لیگ ثبت می شد. این سازمان بر اساس مکاتبه ای که سه شنبه گذشته با ذوب آهن داشت، به این باشگاه تا پایان وقت اداری روز شنبه (۱۴ مهر) برای انجام هر گونه اقدام لازم مبنی بر اعلام آمادگی رسمی حضور در لیگ مبنی بر پرداخت ورودیه و ثبت قراردادها فرصت داده بود.

میثم علیپور سرپرست سازمان لیگ بسکتبال اینگونه تاکید کرده بود که اگر تا پایان این مهلت تعیین شده، اقدامی از سوی ذوب آهن انجام نشود این تیم از فهرست مسابقات کنار گذاشته می شود. اصفهانی ها در بازه زمانی تعیین شده به خواسته های سازمان لیگ عمل نکردند با این حال هنوز از سوی این سازمان تصمیمی مبنی بر حذف ذوب آهن و ۱۱ تیمی شدن مسابقات یا حذف ذوب آهن و جایگزین کردن یک تیم جدید انجام نشده است.

خبرنگار مهر برای پیگیری موضوع با سرپرست سازمان لیگ و مدیریت باشگاه ذوب آهن بارها تماس گرفت اما هر دو از پاسخگویی و شفاف کردن وضعیت، امتناع کردند.

در هر صورت به نظر می رسد بیشتر از تیم ها و به خصوص ذوب آهن، خودِ سازمان لیگ در ایجاد وضعیت آشفته بسکتبال پیش از آغاز فصل جدید مقصر باشد. به هر حال اگر این سازمان به تصمیمات و قوانین خود پایبند باشد، تیم ها هم به همان اندازه تبعیت از قوانین و تصمیمات را در دستور کار قرار می دهند.

درست است که ذوب آهن قدیمی ترین تیم باشگاهی بسکتبال است و حضورش یک وزنه برای لیگ به حساب می آید اما برای داشتن رقابت هایی منظم، سازمان لیگ باید بیش از همه به قوانین پایبند باشد.