وزن استاندارد کوله‌پشتی مدرسه/ بروز اختلالات اسکلتی دانش آموزان

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد بین ۱۳ تا ۱۸ درصد اختلالات اسکلتی عضلانی دانش آموزان مربوط به استفاده نادرست از کوله پشتی است.

مهر نوشت: جعفر جندقی، در توضیح استفاده درست از کوله‌پشتی مدرسه، افزود: کوله پشتی به صورت دو بند استفاده شود و خط پایین کوله پشتی ۳ سانت پایین خط کمری باشد.

وی ادامه داد: کوله پشتی با بندهای سینه‌ای باید روی ستون فقرات فرد ثابت شود و لغزش نداشته باشد.

جندقی اظهار کرد: در نحوه استفاده از کوله پشتی باید به نکاتی توجه شود، چون بهترین وسیله برای حمل بار کوله پشتی است هم برای دانش آموزان و هم برای بزرگسالان، بنابر این پیش از خرید کوله پشتی باید به این نکات توجه شود.

وی گفت: جنس کوله پشتی باید قابل شستشو باشد و اندازه کوله پشتی متناسب با وزن و جثه کودک باشد حتی اگر کوله پشتی مناسب و استانداردی، به صورت نادرست استفاده شود تهدیدی برای سلامت اسکلتی دانش آموز به حساب می‌آید.

جندقی با بیان اینکه عرض کوله پشتی نباید بیش از عرض شانه باشد و افزود: کوله مناسب دارای پدهایی در روی شانه، پشت و بندها باشد تا فشار را از روی عروق و اعصاب دور کند و همچنین دارای وزن‌های سینه‌ای باشد که به توازن وزن در بدن کمک کند.

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: بهتر است کوله پشتی دارای شب رنگ برای انعکاس نور در شب باشد و برای سنین دبستان بهتر است چرخدار باشد، زیرا در حالت چرخدار کودک دبستانی کمترین فشار را دریافت می‌کند.

وی در خصوص وزن استاندارد کوله پشتی، افزود: در سنین دبستان کوله پشتی نباید با وسایل داخل آن بیش از ۱۰ درصد وزن کودک و در سنین متوسطه نباید بیش از ۱۵ درصد وزن دانش آموزان باشد اگر این شاخص‌ها رعایت نشود می‌تواند بر روند رشد دانش آموز اثر گذاشته و انحناهای غیر عادی، درد شانه، درد بازو و کمر ایجاد کند که هم در سنین تحصیل و هم در بزرگسالی ادامه خواهد داشت.

جندقی ادامه داد: برای برداشتن و گذاشتن زمین کوله پشتی باید فرد زانوی خود را خم کند و از کمر خم نشوند و بی مورد بار کوله پشتی را روی بدن تحمل نکنند.