اهمیت برنامه ریزی در کنکور

برنامه ریزی از دیرباز بسیار مورد توجه افراد بوده است. برنامه ریزی، یک اصل مهم و اساسی موفقیت در زمینه های گوناگون برای افراد به شمار می آید. درواقع برنامه ریزی صرفا برای کارهای مهم انجام نمی شود؛ بلکه کارهای کوچک مانند پژوهش های مدرسه و یا کارهای خانه را نیز در بر می گیرد.

برنامه ریزی از دیرباز بسیار مورد توجه افراد بوده است. برنامه ریزی، یک اصل مهم و اساسی موفقیت در زمینه های گوناگون برای افراد به شمار می آید. درواقع برنامه ریزی صرفا برای کارهای مهم انجام نمی شود؛ بلکه کارهای کوچک مانند پژوهش های مدرسه و یا کارهای خانه را نیز در بر می گیرد.

گاهی می توان دید افراد برای انجام کارهای روزانه خود، انگیزه لازم و کافی را ندارند و وقت آنها به بطالت می گذرد. این به این دلیل است که برنامه ریزی لازم را انجام نمی دهند.

و یا کسانی هستند که برای انجام یک امر افراط می کنند و باقی روز و انرژی خود را از دست می دهند. به دلیل اینکه آنها اگرچه برنامه ریزی دارند، اما این برنامه ریزی اصولی نیست.

برنامه ریزی در کنکور

کنکور، به عنوان یکی از امور مهم زندگی دانش آموزان و داوطلبان آن، به برنامه ریزی اصولی و قوی نیاز دارد. در برنامه ریزی کنکور، هم باید به زمانی که در اختیار داریم توجه کنیم و هم دروس حاضر در کنکور باید در برنامه ریزی ما لحاظ شوند.

برنامه ریزی برای کنکور می تواند تا حد زیادی سرگردانی ما در طول روز را کاهش دهد و باعث جلوگیری از اثر فراموشی مطالب شود. با برنامه ریزی روزهای ما به نحو مفیدی به پایان می رسند و با گذر ثانیه ها بیشتر برای این آزمون سرنوشت ساز آماده می شویم.

مشاوره کلاسینو

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی ممکن است برای بسیاری از افراد گیج کننده باشد. به همین دلیل در این قسمت به چگونگی برنامه ریزی برای کنکور و اصولی که باید رعایت شوند می پردازیم:

در برنامه ریزی برای کنکور، افراد باید معیار های خود را مشخص کنند و ظرفیت های خود را در نظر بگیرند. آنگاه می توانند از یک برنامه مفید برای مطالعه بهره مند شوند.

چیزی که قبل از برنامه ریزی باید مشخص شود، منابعی است که برای مطالعه هر درس در اختیار دارید. منابع هر یک از دروس باید مطالب مورد نیاز برای کنکور و انواع تست ها را در بر داشته باشد.

همچنین خود این منابع در سطح دانش آموزان مختلف (ضعیف، متوسط، قوی) تقسیم بندی شده اند و می توانید با توجه به عملکرد خود در هر درس، منبع مورد نیاز را تهیه کنید. توجه داشته باشید که سطح خود را در نظر بگیرید. چراکه صرفا معرفی دیگران برای شما و یا اسم های معروف همیشه قرار نیست برای شما مفید واقع شود.

با توجه به اینکه در دو الی سه سال اخیر به تاثیر معدل در رتبه و تراز کنکور بسیار توجه می شود، شما می توانید برای قوی شدن در نوشتار تشریحی از منابعی با سوالات تشریحی بارم بندی شده استفاده کنید.

همچنین اگر می خواهید در تست زدن قوی تر شوید می توانید از منابع تستی استفاده کنید. برخی از این منابع علاوه بر پاسخ صحیح، به چرایی درست بودن پاسخ نیز پرداخته اند که بسیار برای تحلیل تست و آشنایی با سوالات مختلف مورد توجه طراحان کنکور، مفید هستند.

در یک برنامه ریزی اصولی برای کنکور، اولین چیزی که باید مشخص شود تاریخ و روز است. شما باید بدانید در چه روز و چه تاریخی به مطالعه چه درسی می پردازید. سپس برای تقسیم بندی درس ها، به اولویت های خود توجه کنید. بدانید که در هر درس چه مقدار موفق عمل می کنید و چه درسی برای شما دشوار است. آنگاه برای هر درس که ضعیف هستید برنامه ریزی کنید که روزانه چقدر از زمان خود را به آن اختصاص دهید.

باید توجه داشته باشید که افراط در تکرار مطالعه درس را کنار بگذارید و عموما روزانه نیم ساعت برای مرور روز قبل کافی است. که این زمان برای هرشخص متفاوت است؛ ولی تلاش شود از یک ساعت بیشتر نباشد.

هیچگاه از خود انتظار نداشته باشید با انجام کارهای متفرقه درس بخوانید و بازدهی خوبی داشته باشید. چون هیچکس نمی تواند با تمرکز ناکافی درس بخواند و در آن موفق باشد.

اگر احساس خستگی می کنید زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید. معمولا بعد از ۴۵ دقیقه مطالعه باید ۱۵ دقیقه استراحت داشت. که باز هم برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. زیرا برخی افراد بعد از ۴۵ دقیقه مطالعه احساس می کنند که تازه با مطلب خو گرفته اند.

و برای برخی دیگر بازدهی مطالب افت می کند. توجه داشته باشید برای طمان استراحت به سراغ چیزهایی که ذهن شما را درگیر می کنند و یا شما را به فکر کردن وا می دارند، نروید. برای مثال از استفاده از وسایل الکترونیکی و یا مشاهده تلویزیون بپرهیزید.

بهترین راه استراحت برای افراد در حین مطالعه، دراز کشیدن و بستن چشمان است. اگر با آن راحت نیستید می توانید در محیط اطراف خود راه بروید یا حتی برای خود کمی مواد قندی و خوراکی تهیه کنید.

در برنامه ریزی ها بهتر است برای زمان های کوتاه برنامه ریزی کنید. شما قرار نیست تمام روزهای باقی مانده کنکور را در یک شب برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی هفتگی برای کنکور بهترین نوع برنامه ریزی است.

سعی کنید تمام احتمالات را که ممکن است برنامه شما را به تعویق بیندازند را در نظر بگیرید. در این صورت زمانی را برای درس های به تعویق افتاده در نظر می گیرید و برنامه ریزی شما از انعطاف برخوردار می شود. و اضطراب دروس عقب افتاده یا مطالعه شده را نخواهید داشت.

به خود آرمانی توجه کنید اما بر اساس آن برنامه ریزی نکنید. برای مثال شما می خواهید در آینده توانایی هشت ساعت مطالعه را در خود تقویت کنید. اما اکنون فقط می توانید پنج ساعت در روز مطالعه کنید. بنابراین در ابتدا به اندازه پنج ساعت مطالعه برای خود برنامه ریزی کنید و روز به روز به آن پنج دقیقه الی ۳۰ دقیقه اضافه کنید تا بتوانید به ساعت مطالعه مطلوب خود دست پیدا کنید.

زمان آغاز برنامه ریزی برای کنکور

اینکه از کجا برای برنامه ریزی کنکور شروع کنیم نیز به ما بستگی دارد. باید دقت داشته باشیم اگر هدف ما بزرگ است، پس نیاز به زمان بیشتری داریم. چراکه رقبای سرسخت تری هم داریم.

درباره هدف خود تحقیق کنید و بدانید که جزو رشته های تاپ محسوب می شود یا نه. برای مشخص شدن هدف صرفا رشته مورد علاقه کافی نیست. بلکه به دانشگاه و شهر مورد علاقه هم نیاز دارید. زیرا ممکن است دانشگاه مورد علاقه شما حتی در پذیرش دانشجویان رشته های کم متقاضی سختگیر باشد.

اگر رشته مورد علاقه شما سخت و پر متقاضی باشد، دانش آموزان از همان ابتدای سال دهم باید درس های خود را پر تلاش بخوانند و برنامه ریزی پر محتوایی داشته باشند. اما اگر رشته کم متقاضی در نظر دارید یا رسیدن به آن چندان سخت نیست، شروع برنامه ریزی از آغاز تابستان یازدهم به دوازدهم کفایت می کند.

برنامه ریزی کنکور کلاسینو

برنامه ریزی کلاسینو 1404

از آنجایی که بسیاری از دانش آموزان در برنامه ریزی بسیار ضعیف عمل می کنند یا مطابق آن نمی توانند پیش بروند و برنامه ریزی اصولی ندارند، موسسه آنلاین کلاسینو برای حل این مشکل کلاس های مشاوره و برنامه ریزی خود را آغاز کرده است.

کلاس های مشاوره و برنامه ریزی کلاسینو ویژه متوسطه اول، متوسطه دوم و کنکور می باشند.

اساتیدی که مشاوره و برنامه ریزی کلاسینو را بر عهده دارند شامل :

  • آریان حیدری
  • شهاب یخچالیان
  • پویا بهشتی
  • علی فروغی نیا
  • سهیل ذوالفقاریه
  • آراد مبشر
  • حدیث سیف
  • نازنین عباسی (پنجم تا نهم)
  • آرمان ابراهیمی (پنجم تا نهم)
  • مینا اسکندری (ویژه رشته هنر)

ویژگی های کلاس های مشاوره و برنامه ریزی ۱۴۰۴ کلاسینو

  1. برنامه شخصی سازی مناسب با سطح هر دانش آموز
  2. برنامه ریزی براساس آزمون آزمایشی مورد نظر دانش آموز
  3. مرور جامع و کامل هفتگی
  4. ارتباط مستقیم با دانش آموزان
  5. چک کردن روزانه گزارش کار
  6. پشتیبانی روزانه
  7. تشکیل کارگاه های انگیزشی
  8. برگزاری آزمون های آزمایشی

سایت منبع : https://maktabeno.com