انتخاب وکیل طلاق خوب: ۵ نکته کلیدی که باید بدانید

طلاق گرفتن تصمیم غمگین و دشواری است، اما بعضی از افراد ادامه زندگی را غمگین‌تر و دشوارتر ارزیابی می‌کنند و برای جدا شدن از همسر خود دلایل زیادی دارند ولی به این علت که آگاهی لازم برای پیگیری روند طلاق را ندارند، آن را به تعویق می‌اندازند.

در این شرایط، مشورت با یک وکیل طلاق حرفه‌ای، دید واضحی از مسیر پیش‌رو را به آن‌ها می‌دهد و میزان زیادی از چالش‌های فرد را کاهش می‌دهد.

اما اگر موکل در انتخاب وکیل طلاق اشتباه کند و وکیل، ویژگی‌های لازم برای مدیریت درست فرایند طلاق را نداشته باشد، در این صورت سختی‌های مسیر دو چندان خواهد شد و شاید موکل هرگز به حق و حقوق خود نرسد.

به همین علت هر آنچه که برای انتخاب یک وکیل حرفه‌ای و ماهر نیاز دارید را با شما در میان گذاشته‌ایم تا انتخاب وکیل طلاق به بهترین شکل انجام شود و فرایند طلاق برای فرد آثار سوء کمتری داشته باشد.

وکیل طلاق کیست؟

وکیل شخصی است که پس از اتمام تحصیل در رشته حقوق، پذیرفته شدن در آزمون وکالت، طی کردن دوره کارآموزی و دریافت پروانه وکالت می‌تواند در تمامی دعاوی در محاکم قضایی حضور پیدا کند.

اما وکلا سعی می‌کنند به صورت تخصصی در یک یا چند زمینه خاص کار کنند، برای مثال دعاوی حقوقی، کیفری، بانکی، ملکی،خانواده و … . این موضوع باعث می‌شود که دانش و تخصص آن‌ها در آن حوزه‌ی به خصوص افزایش پیدا کرده و بتوانند هر پرونده با هر سطح از پیچیدگی را به راحتی تحلیل و دفاع کنند.

وکیل طلاق می‌تواند به صورت تخصصی در دعاوی خانواده، که شامل طلاق نیز هست به وکالت بپردازد و طبق شرایطی که موکل به او وکالت داده است، به نیابت از او، در جلسات دادگاه حاضر شود.

از آنجا که فرایند طلاق، از زمان تصمیم گیری، تا اقدام و نهایتا اجرای حکم، در اغلب مواقع برای موکلین، فرایندی زمان‌بر است و سختی های خود را دارد، پس بهتر است که به وکیلی که در زمینه طلاق تخصص دارد وکالت بدهند.

این توصیه به این علت است که فردی که به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کند با جزییات این راه آشنایی بیشتری دارد و بهتر می‌تواند این فرایند را به پایان برساند.

وظیفه وکیل چیست؟

  • دادن مشاوره حقوقی به موکل
  • تنظیم دادخواست، لایحه و شکواییه در خصوص موضوع وکالت و شروع فرایند دادرسی با ثبت دادخواست
  • حضور در جلسات، به نیابت از موکل تا ختم دادرسی
  • انجام هرگونه تجدید نظر خواهی، واخواهی و اعتراض فوق العاده به آرا در صورت اجازه موکل
  • حضور در مراجع قضایی و شبه قضایی، نهادهای داوری، مراجع دولتی و غیر دولت جهت انجام امور وکالت

وظایفی که در بالا آورده‌ایم، صرفا برای تمامی وکلا صدق می کند بنابراین وکیل طلاق نیز موظف است موارد آورده شده را رعایت کند.

وکیل طلاق خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید هر وکیلی را برای فرایند طلاق خود انتخاب کنید، وکیل انتخاب شده باید تجربه و اطلاعات کافی در حوزه طلاق داشته باشد.

یک وکیل خوب، سعی بر این دارد که تعداد جلسات دادگاه را به حداقل برساند. پس با توانایی که در مذاکره دارد می‌تواند به توافق نسبی برسد تا نیاز مراجعه متعدد به دادگاه نباشد.

از این جهت که فرایند طلاق با هیجانات منفی فراوانی همراه است، اگر وکیل شما شناخت کافی از مسائل و آسیب‌های روانی ناشی از این دوران داشته باشد، می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات و هیجانات منفی بیشتر برای موکل خود جلوگیری کند.

یک وکیل طلاق خوب واقعیت‌ها را به شما می‌گوید، نه چیزی که دوست دارید بشنوید. گاهی وکیل طلاق ممکن است به شما توصیه‌ای کند که شما را متعجب کند. این تعجب شاید از سر نا آگاهی فرد نسبت به مسائل حقوقی باشد. پس سعی کنید ادله بیشتر از او بخواهید تا کاملا توجیه شوید و با اولین جمله‌ای که با نظر شما مخالف بود به سراغ وکیل جدید نروید.

ویژگی یک وکیل طلاق خوب این است که اهل نیرنگ و فریب کاری نیست، این موضوع را باید جدی بگیرید و نباید از وکیل انتظار داشته باشید که برای موفقیت شما در فرایند طلاق راهکارهای فریب آموز را به شما بیاموزد، اگر از راه درست و با صداقت فرایند حل تعارض پیش برود بسیاری از مسائل شما بهبود پیدا می‌کند.

سوال پرسیدن حق شما است و جواب درست و با حوصله گرفتن وظیفه وکیل شما است. پس با خیالی آسوده از وکیل خود درباره پرونده هر سوالی که نیاز هست را بپرسید. ویژگی مهم یک وکیل طلاق خوب این است که با حوصله و دقیق ابهام‌های شما را درباره پرونده رفع کند. اگر از وکیل طلاق خود در این مورد کوتاهی دیدید، حتما برای جایگزین‌ کردن وی اقدام کنید.

حق الوکاله وکیل طلاق

اولین موضوعی که درباره حق الوکاله باید بدانیم، این است که هرگونه توافقی بین موکل و وکیل تعیین شود، همان مبلغ می‌تواند مبنای رسمی حق الوکاله باشد.

برای مثال اگر وکیل طلاق از فردی بابت انجام فرایند طلاق، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را درخواست کند و موکل نیز بپذیرد، در این شرایط همین مبلغ از لحاظ قانون اعتبار دارد.

اما اگر توافقی بین وکیل و موکل اتفاق نیفتد، بر مبنای تعرفه حق الوکاله وکیل که هر سال از جانب قوه قضائیه تعیین می‌شود.

طبق تعرفه ۱۴۰۲ حق الوکاله طلاق بین ۵۰۰هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان خواهد بود، که میزان این مورد نیز باید از سمت وکیل مشخص شود.

۵ نکته کلیدی در انتخاب وکیل باید بدانید

به رزومه وکیل توجه داشته باشید، اگر حیطه تخصصی وکیل طلاق است او را انتخاب کنید.

صرفا به خاطر این که شخصی حقوق خوانده، این مساله مهم و حیاتی را به او نسپارید. مهم ترین ویژگی یک وکیل تخصص و تجربه او در زمینه ای است که شما به او مراجعه کرده اید.

قوانین مربوط به طلاق بسیار پیچیده هستند و وکیل شما باید به آخرین قوانین آشنا و تخصص و تجربه لازم را در آن داشته باشد. طلاق فرایندی پرچالش است که باید توسط وکیل باتجربه و ماهر طلاق مدیریت شود تا شما آسوده خاطر بمانید.از کسانی که پروسه طلاق را پیش از این سپری کرده‌اند، برای انتخاب وکیل خوب مشورت بگیرید.

یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی با وکیلی که قصد دارید وکیل شما شود داشته باشید و اظهارات او را راجع به پرونده بشنوید، این توصیه به این علت است که شما باید با چند وکیل صحبت کرده و نظرات آن‌ها را نیز بشنوید. تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.میزان حق‌الوکاله را پیش از شروع جلسات رسمی مشخص کنید.استعلام وضعیت وکیل از طریق سامانه عدل ایران.

سخن آخر

در هر شغل و حرفه‌ای همانطور که افراد حرفه‌ای وجود دارند، افراد نا‌بلد نیز هستند. این شما هستید که باید انتخاب کنید که خدماتی را که می‌خواهید، از افراد متخصص دریافت کنید. فرایند طلاق، فرایند پیچیده‌ای است اما نه برای کسی که هم علم و اطلاعات آن را دارد و هم هزاران پرونده طلاق را با موفقیت به پایان رسانده است.

اعتماد به یک وکیل طلاق ماهر می‌تواند شما را به آسودگی از این مسیر بحرانی زندگی عبور دهد و هیچ حقی هم از شما نادیده گرفته نشود. پس پیش از هر اقدامی برای گرفتن طلاق نکاتی که در متن گفته شد را به خاطر داشته باشید و حتما به انتخاب وکیل خوب توجه داشته باشید.