دریافت مشاوره مالیاتی در مورد نحوه محاسبه مالیات سکه

دولت برای تامین بودجه خود در سال‌های اخیر به جای درآمدهای نفتی به اخذ مالیات از منابع جدید روی آورده است. منابعی مثل مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خوردروهای لوکس و … که مالیات بر سکه نیز یکی از انوع این مالیات‌ها است.

خریداران سکه از بانک مرکزی به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته شده و ملزم به ثبت نام و پرداخت مالیات مربوطه می‌باشند. ما در این مقاله از آقای مالیات در مورد اینکه مالیات سکه چیست، مشمولین مالیات سکه چه کسانی هستند و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

مالیات سکه از تصویب تا اجرا

بر اساس ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم اشخاصی که در ایران درآمد کسب می‌کنند مشمول پرداخت مالیات می‌گردند، همچنین ماده ۹۳ در مورد سایر درآمدهای اشخاص حقیقی که در فصل‌های این قانون ذکر نشده مانند مالیات بر سکه پرداخته است و تحصیل کنندگان این نوع درآمدها را مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌داند.

در سال ۱۳۹۷ به دلیل افزایش قیمت بی رویه سکه دولت تصمیم به پیش فروش تعداد زیادی سکه با نرخ دولتی گرفت تا بتواند بازار را کنترل کند. تا قبل از سال ۱۳۹۷ موضوع مالیات بر سکه وجود نداشت.

در ابتدای سال ۱۳۹۸ سازمان امور مالیاتی با صدور بخشنامه‌ای کسانی که در سال ۱۳۹۷ سکه خریداری کرده بودند را موظف به پرداخت مالیات بر سکه کرد. حال که با مالیات سکه آشنا شدید اگر به یادگیری مباحث تخصصی مالیات علاقه مند هستید به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید: https://mrtax.site/free-learn-tax

مشمولین مالیات بر سکه چه کسانی هستند؟

بر اساس بخشنامه های سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی که از سال ۱۳۹۷ به بعد اقدام به خرید سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نموده اند مشمول مالیات بر سکه هستند.

مالیات بر سکه به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در موضوع مالیات بر سکه این سؤال پیش می‌آید که آیا خرید سکه از صرافی مالیات دارد؟ تمام بخشنامه‌های صادره از سازمان امور مالیاتی از سال ۱۳۹۷ تاکنون فقط اشاره به دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی دارد و به خریداران ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام از صرافی ها اشاره ی نشده است.

نحوه محاسبه مالیات سکه

چه کسانی معاف از مالیات بر سکه هستند؟

اشخاص زیر معاف از پرداخت مالیات بر سکه می‌باشند:

  • خریداران سکه قبل از سال ۱۳۹۷
  • خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ تا میزان ۲۰ سکه دریافتی
  • خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ تا میزان ۱۰ سکه دریافتی
  • خریداران سکه در سال ۱۳۹۹ تا میزان ۵ سکه دریافتی

عده ای از خریداران سکه ادعای نگهداری و عدم فروش سکه‌های دریافتی را داشتند که سازمان امور مالیاتی طی نامه دفتر حسابرسی مالیاتی به شماره ۲۳۵/۳۹۴۵۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۸ اشخاص فوق را مکلف نمود تا تعیین تکلیف آخرین قطعه سکه‌های خریداری شده هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم نمایند.

همچنین مؤدیان مذکور به عنوان مؤدی با ریسک بالا در سامانه شناسایی شده و ادارات کل امور مالیاتی باید هر ساله با بررسی کامل تراکنش‌های بانکی آن‌ها و تغییرات ایجاد شده در دارایی‌های منقول و غیرمنقول اظهارنامه‌ی آن‌ها را رسیدگی نمایند.

مالیات بر سکه در سال های اخیر

در زیر توضیحاتی در مورد قوانین مالیاتی مربوط به مالیات سکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ بیان شده است.

مالیات بر سکه‌ های پیش‌فروش شده سال ۱۳۹۹ (مالیات سکه ۱۴۰۰)

طبق دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۰۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ در خصوص خریداران سکه در سال ۱۳۹۹ میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه از بانک مرکزی به شرح زیر هستند:

  • خرید سکه تا ۵ قطعه، معاف از پرداخت مالیات سکه می‌باشد.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۵ سکه، تا ۱۵ سکه مالیاتی معادل ۹.۶۰۰.۰۰۰ ریال به ازای هر سکه تعیین شده است.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۱۵ سکه، تا ۲۵ سکه به میزان ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ریال مالیات به ازای هر سکه تعریف شده است.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۲۵ سکه، تا ۱۰۵ سکه به ازای هر سکه مالیاتی معادل ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال مشخص شده است.
  • اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از ۱۰۵ سکه از بانک مرکزی اقدام نموده اند و صاحبان مشاغلی که طبق سوابق پرونده و مجوزهای مربوط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول دستورالعمل فوق نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خرداد ماه ۱۴۰۰) هستند.
قوانین مالیات بر سکه در سال های اخیر

مالیات بر سکه‌ های پیش‌فروش شده سال ۱۳۹۸ (مالیات سکه ۱۳۹۹)

طبق دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۹/۵۱۲ مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ در خصوص خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه از بانک مرکزی به شرح زیر می‌باشد:

  • خرید سکه تا ۱۰ قطعه ، معاف از پرداخت مالیات سکه می‌باشد.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۱۰ سکه، تا ۳۰ سکه مالیاتی معادل ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ازای هر سکه تعیین شده است.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۳۰ سکه، تا ۵۰ سکه به میزان ۵.۲۰۰.۰۰۰ ریال مالیات به ازای هر سکه تعریف شده است.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۵۰ سکه، تا ۱۸۵ سکه به میزان ۶.۵۰۰.۰۰۰ ریال مالیات به ازای هر سکه تعریف شده است.
  • اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از ۱۸۵ سکه از بانک مرکزی اقدام نموده اند و صاحبان مشاغلی که طبق سوابق پرونده و مجوز‌های مربوطه به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول دستورالعمل فوق نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان مرداد ماه ۱۳۹۹) می‌باشند.

مالیات بر سکه‌ های پیش‌فروش شده سال ۱۳۹۷ (مالیات سکه ۱۳۹۸)

طبق دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۸/۵۰۷ مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ در خصوص خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه از بانک مرکزی به شرح زیر می‌باشد:

  • خرید سکه تا ۲۰ قطعه ، معاف از پرداخت مالیات سکه هستند.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۲۰ سکه ، تا ۶۰ سکه مالیاتی معادل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال به ازای هر سکه تعیین شده است.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۶۰ سکه ، تا ۱۰۰ سکه به میزان ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات به ازای هر سکه تعریف شده است.
  • برای خرید سکه نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه ، تا ۲۰۰ سکه به میزان ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال مالیات به ازای هر سکه تعریف شده است.
  • اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت بیش از ۲۰۰ سکه از بانک مرکزی اقدام نموده اند و صاحبان مشاغلی که طبق سوابق پرونده و مجوزهای مربوطه به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول دستورالعمل فوق نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خرداد ماه ۱۳۹۸) هستند.

روش پرداخت مالیات سکه

اشخاصی که مشمول مالیات مقطوع بوده می‌توانند با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات مقطوع خود اقدام نمایند. همچنین اشخاصی که ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند با ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی و ارسال اظهارنامه در سامانه ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی به آدرس ntr.tax.gov.ir نسبت به صدور و پرداخت فیش مربوطه اقدام نمایند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله در مورد  مالیات سکه که یک نوع مالیات مستقیم می‌باشد، مشمولین مالیات سکه، نحوه محاسبه مالیات سکه و روش پرداخت مالیات سکه صحبت کردیم. اگر هنوز به جواب سؤال مالیات سکه چیست و جه قوانین مالیاتی را شامل می‌شود نرسیدید و یا نمی‌دانید که مالیات سکه شامل شما می‌شود یا نه، می‌توانید سوالات خود را از متخصصین مشاور مالیاتی در قسمت کامنت‌ها بپرسید.