مراحل ثبت شرکت اینترنتی در سامانه ثبت شرکتها

در این نوشتار به بررسی شیوه قانونی و مراحل ثبت شرکت اینترنتی و رایگان خواهیم پرداخت. طبق ماده ۱ قانون ثبت شرکت ها، کلیه شرکت هایی که در داخل قلمروی کشور ایران فعالیت می کنند، باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند. در گذشته ثبت شرکت تنها به شیوه حضوری و با مراجعه […]

در این نوشتار به بررسی شیوه قانونی و مراحل ثبت شرکت اینترنتی و رایگان خواهیم پرداخت. طبق ماده ۱ قانون ثبت شرکت ها، کلیه شرکت هایی که در داخل قلمروی کشور ایران فعالیت می کنند، باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند. در گذشته ثبت شرکت تنها به شیوه حضوری و با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها ممکن بود.

این در حالی است که امروزه ثبت شرکت های تجاری و سایر شخصیت های حقوقی با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی اینترنتی irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد. در ادامه ضمن بررسی مهمترین قوانین و مقررات مربوط به ثبت شرکت اینترنتی و رایگان، شیوه ثبت این شرکت ها در سامانه جامع ثبت شرکت ها مورد بررسی قرار می دهیم.

ثبت شرکت اینترنتی و رایگان در سامانه جامع ثبت شرکت ها

برای این کار کافی است به یک دستگاه هوشمند مثل رایانه و اینترنت دسترسی داشته باشید. سپس باید نشانی اینترنتی سامانه جامع ثبت شرکت ها را در مرورگر خود جست‌ و جو نمایید. پس از باز شدن سامانه جامع ثبت شرکت ها، در صفحه اصلی این سایت باید بر روی گزینه «تاسیس شخصیت حقوقی» کلیک نمایید. سپس فرم اظهارنامه ثبت شرکت برای شما به نمایش در می آید. برخی از مهمترین اطلاعاتی که می بایست در این فرم وارد شود، از قرار زیر است:

  • نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات مربوط به متقاضی.
  • تعیین این موضوع که آیا شرکتی که تقاضای ثبت آن می شود دارای محلی به عنوان مرکز یا دفتر شرکت می باشد یا خیر؟ در صورتی که شرکت دارای محل یا دفتر باشد، نشانی پستی آن نیز باید در اظهارنامه ثبت شرکت قید گردد.
  • طرح اساسنامه؛ یکی از اسنادی که تنظیم آن برای ثبت شرکت الزامی می باشد، طرح اساسنامه نام دارد. اساسنامه برای شرکت مثل شناسنامه برای اشخاص حقیقی می باشد. نام و موضوع فعالیت شرکت، میزان سرمایه شرکت و نقدی یا غیر نقدی بودن آن، نام مدیر عامل و … باید در طرح اساسنامه شرکت قید شود.
  • اطلاعات مربوط به نوع محصولات یا خدماتی که توسط شرکت ارائه می شود نیز، باید در اظهارنامه ثبت شرکت قید گردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت اینترنتی و رایگان

ثبت شرکت اینترنتی و رایگان در سامانه جامع ثبت شرکت ها منوط به اسکن نمودن مدارک و بارگذاری فایل اسکن شده آنها در سامانه ثبت شرکت ها است. مهمترین مدارکی که برای ثبت شرکت می بایست اسکن شده و فایل آن در سامانه بارگذاری شود عبارتند از:

  • شناسنامه و کارت ملی متقاضی؛ در صورتی که متقاضی ثبت شرکت شخص حقیقی یعنی انسان باشد، باید مدارک مربوط به شناسایی او از جمله شناسنامه و کارت ملی او در سامانه جامع ثبت شرکت ها بارگذاری شود. در صورتی که متقاضی ثبت شرکت، شخصیت حقوقی (یعنی سایر شرکت ها) باشد، مدارک مربوط به اساسنامه شخص حقوقی باید در سامانه مذکور بارگذاری شود.
  • مدارک شناسایی مربوط به مدیر عامل، اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت، باید در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری شود.
  • ثبت شرکت ها در سامانه جامع مستلزم پرداخت هزینه ای تحت عنوان حق الثبت است. برای پرداخت حق الثبت می بایست به شیوه اینترنتی و از طریق درگاه های پرداخت بانک های عضو شبکه شتاب اقدام نمود.
  • مدارک مربوط به سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکت نیز باید در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری شود.
مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها

پس از تکمیل اظهارنامه ثبت شرکت و پرداخت هزینه مربوط به حق الثبت، درخواست متقاضی در سامانه جامع ثبت شرکت ها ثبت شده و برای متقاضی پیامک حاوی کد رهگیری ارسال می شود. سپس اظهارنامه توسط یکی از کارمندان اداره ثبت شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که اظهارنامه و پیوست های آن کامل بود، مجوز انتشار آگهی ثبت شرکت صادر می شود.

مطابق با قانون ثبت شرکت ها آگهی ثبت شرکت باید یک مرتبه، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محلی منتشر شود. در آگهی ثبت شرکت، مشخصات شرکتی که تقاضای ثبت آن شده است ذکر می شود. همچنین در آگهی مذکور اعلام می گردد، چنانچه اشخاصی نسبت به نام و موضوع شرکتی که تقاضای ثبت آن شده است ادعای حق یا حقوقی را دارند، باید ظرف مهلت یک ماه از زمان انتشار آگهی، مدارک خود را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایند.

پس از وصول اعتراض اداره ثبت شرکت ها مدارک ارائه شده را بررسی کرده و آنها را برای متقاضی ثبت شرکت ارسال می کند. متقاضی ثبت شرکت باید ظرف مهلت ده روز، در خصوص موضوع تعیین تکلیف کند. در صورتی که متقاضی ثبت شرکت از ثبت شرکت مورد تقاضا منصرف شود، پرونده مختومه می شود. در مقابل اگر متقاضی ثبت شرکت همچنان بر درخواست خود پافشاری کند، اداره ثبت شرکت در خصوص موضوع تصمیم گیری می کند.

پس از سپری شدن مدت یک ماه از زمان انتشار آگهی ثبت شرکت، در صورتی که اعتراضی واصل نشده یا به اعتراضات واصل شده رسیدگی شده باشد، دستور ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها صادر می شود. به این ترتیب شرکت مورد تقاضا به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل ثبت شده و به آن شماره ثبت تعلق می گیرد.

ثبت طرح های صنعتی، برند و نشان تجاری

شرکت هایی که امروزه تاسیس شده و به انجام فعالیت اقتصادی مشغول می شوند، برای رسیدن به رشد و موفقیت اقتصادی اقدام به برندسازی و توسعه برند می کنند. منظور از برند یا نشان تجاری، طرح هندسی و تبلیغاتی خاصی است که محصولات و خدمات یک شرکت تجاری را معرفی می کند. برند تجاری همچنین باید خدمات و محصولات یک شرکت تجاری را از خدمات و محصولات شرکت های تجاری رقیب متمایز سازد. مطابق با قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و نشان تجاری، کلیه حقوق انحصاری مربوط به نشر، پخش و توزیع یک برند یا نشان تجاری متعلق به شخصی است که آن برند را در اداره مالکیت معنوی به ثبت رسانده است.

هم‌اکنون برای ثبت برند و نشان تجاری نیز می بایست به شیوه غیر حضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir مبادرت نمود. چنانچه یک برند تجاری در سامانه مذکور ثبت شده باشد، شرکت ها و اشخاص دیگر حق استفاده از آن برند را نخواهند داشت. هرگونه استفاده غیر مجاز از علامت های تجاری ثبت شده در سامانه مالکیت معنوی، ممکن است موجب محقق شدن جرم سرقت ادبی موضوع ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان می شود. مجازات این جرم عبارت است از شش ماه تا دو سال حبس تعزیری.

انواع ثبت شرکت تجاری

انواع شرکت های تجاری

یکی از موضوعات مهمی که برای ثبت شرکت اینترنتی و رایگان باید به آن توجه داشت، نوع شرکت تجاری است که قصد ثبت آن را دارید. مطابق با ماده ۲۰ قانون تجارت، برخی از مهمترین انواع شرکت تجاری که می توان در سامانه جامع ثبت شرکت ها به ثبت رساند از قرار زیر است:

  • ثبت شرکت سهامی خاص
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • شرکت های تضامنی
  • شرکت های مختلط سهامی
  • شرکت های مختلط غیر سهامی
  • شرکت های تعاونی
  • شرکت نسبی

قوانین و مقررات حاکم بر تاسیس، اداره و انحلال انواع گوناگون شرکت های تجاری با همدیگر متفاوت است. به عنوان مثال می توان به تفاوت در نوع سرمایه این شرکت ها اشاره کرد. سرمایه شرکت های سهامی به بخش های کوچکتری با نام سهم تقسیم می شود. این در حالی است که در شرکت های تضامنی، سرمایه شرکت به سهام تقسیم نمی شود.

به عبارت دیگر یکی از مهمترین موضوعات مربوط به ثبت شرکت اینترنتی و رایگان، انتخاب نوع شرکت است. نوع شرکت با توجه به وضعیت موسسین شرکت از جمله میزان سرمایه، نوع آورده نقدی و غیر نقدی، تعداد شرکا و … انتخاب می شود. از همین رو توصیه می شود پیش از ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها، با یک نفر وکیل دادگستری متخصص در امور شرکت های تجاری مشاوره حقوقی داشته باشید.

مهمترین نکات حقوقی در رابطه با ثبت شرکت اینترنتی و رایگان

برخی از مهمترین نکات حقوقی مرتبط با ثبت شرکت اینترنتی و رایگان، از قرار زیر است:

  • شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع شرکت های تجاری با توجه به نوع محصولات و خدماتی که توسط شرکت ارائه می شود متفاوت است. برای مثال چنانچه شرکت به صورت اینترنتی تصویب شده و خدمات غیر حضوری ارائه کند، باید اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی برای شرکت دریافت شود. یا مثلاً چنانچه شرکت، محصولات غذایی تولید می کند، باید نشان سیب سلامت از سازمان غذا و دارو دریافت شود.
  • ثبت شرکت های تجاری مستلزم تشکیل پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور و گرفتن کد اقتصادی است. شرکت های تجاری به واسطه درآمدی که کسب می کنند، مشمول پرداخت انواع مالیات های مستقیم هستند.