دوچرخه برقی بخریم یا دوچرخه های خود را برقی کنیم؟

دوچرخه برقی را باید نوع محبوب‌تری از دوچرخه دانست که هم برای رفت و آمد به شما کمک می‌کند و هم استفاده از آن گامی برای حفظ محیط زیست و کمک به کاهش آلودگی هواست. این وسیله هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربرد شبیه به دوچرخه معمولی است و تنها تفاوت را باید در موتورش جستجو کرد. دوچرخه برقی را هم می‌توانید به صورت آماده خریداری کنید و هم می‌توانید دوچرخه های خودتان را برقی کنید. طبیعتا گزینه دوم مقرون به صرفه‌تر است و از آنجایی که کار سختی هم نیست، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند خودشان این کار را ان…

دوچرخه برقی را باید نوع محبوب‌تری از دوچرخه دانست که هم برای رفت و آمد به شما کمک می‌کند و هم استفاده از آن گامی برای حفظ محیط زیست و کمک به کاهش آلودگی هواست. این وسیله هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربرد شبیه به دوچرخه معمولی است و تنها تفاوت را باید در موتورش جستجو کرد. دوچرخه برقی را هم می‌توانید به صورت آماده خریداری کنید و هم می‌توانید دوچرخه های خودتان را برقی کنید. طبیعتا گزینه دوم مقرون به صرفه‌تر است و از آنجایی که کار سختی هم نیست، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند خودشان این کار را انجام دهند. در این مطلب قصد داریم با مقایسه این دو روش به این سؤال پاسخ دهیم که دوچرخه برقی بخریم یا دوچرخه‌ های خود را برقی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

معرفی دوچرخه برقی

دوچرخه برقی را باید نوعی دوچرخه دانست که به موتور الکتریکی کوچکی مجهز شده است و به دوچرخه‌سواران در پدال زدن کمک می‌کند. این وسیله از نظر ظاهر تفاوت چندانی با دوچرخه معمولی ندارد اما، به خاطر وجود موتور، سیستم برقی و کنترلرش، به یک وسیله متفاوت تبدیل شده است.

موتور دوچرخه برقی در رکاب زدن به شما کمک می‌کند. به این صورت که شما باید نیروی اولیه را به این وسیله وارد کنید و سپس موتور با استفاده از این نیرو، دوچرخه را به حرکت در می‌آورد. درواقع سنسورهای داخلی این دوچرخه، میزان نیروی وارد شده را کنترل می‌کنند. معمولا موتور دوچرخه‌های برقی را به صورت mid یا روی توپی جلو یا عقب آن قرار می‌دهند.

خود دوچرخه هم از یک باتری تغذیه می‌شود و طبیعتا زمانی که شارژ باتری به اتمام برسد، این وسیله به حالت عادی باز می‌گردد و شما باید برای به حرکت در آوردن آن خودتان رکاب بزنید. در بسیاری از مدل‌های دوچرخه برقی، باتری قابل جدا شدن است و بنابراین هنگامی که شارژ این وسیله تمام می‌شود؛ اگر باتری زاپاس داشته باشید می‌توانید به سرعت آن را جایگزین کنید و به حرکت خود ادامه دهید. اما برخی از باتری‌ها هم در قاب قرار می‌گیرند و زمانی که شارژشان تمام می‌شود باید دوچرخه خود را به پریز برق نزدیک کنید.

همانطورکه گفته شد، یکی دیگر از اجزای دوچرخه برقی، کنترلر آن است که با وجود آن می‌توانید میزان کمک هنگام رانندگی را مشخص کنید.

استفاده از کیت راه تبدیل دوچرخه معمولی به دوچرخه برقی

قیمت دوچرخه برقی نسبتا بالاست و شاید به این دلیل بسیاری از افراد توانایی تهیه آن را نداشته باشند. از طرفی در بیشتر خانه‌ها حداقل یک دوچرخه معمولا وجود دارد و به همین دلیل شاید با وجود آن افراد تمایلی به خرید دوچرخه برقی نداشته باشند. اما خبر خوب اینکه شما می‌توانید دوچرخه معمولی خود را به برقی تبدیل کنید. برای این کار فقط کافی است اقدام به خرید کیت دوچرخه برقی کنید. در این کیت تمام قطعات مورد نیاز دوچرخه شامل باتری، موتور، درایور، دسته گاز و…وجود دارد. البته امکان خرید جداگانه این قطعات هم هست اما معمولا هزینه کیت به صرفه‌تر در می‌آید. مرحله بعدی این است که براساس دستورالعمل این قطعات را نصب کنید. حالا شما یک دوچرخه برقی دارید. اما میان خرید دوچرخه برقی اورجینال و تبدیل یک دوچرخه عادی به برقی، کدام گزینه را باید انتخاب کرد؟

تفاوت دوچرخه برقی اورجینال و کیت برقی

در ادامه برخی از تفاوت‌هایی که ممکن است دوچرخه برقی اورجینال و دوچرخه‌ای که به صورت دستی با کیت، برقی شده است را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ایمنی دوچرخه برقی

هنگام تبدیل دوچرخه عادی به برقی، توجه به ایمنی مهم‌ترین نکته است. دوچرخه‌های برقی ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند و باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند سرعت و قدرت موتور را کنترل نمایند. همچنین موتوری که انتخاب می‌کنید باید از نظر شکل و وزن، با قاب دوچرخه همخوانی داشته باشد. در صورتی که یک‌پارچگی دوچرخه را به خطر بیاندازید، ممکن است خطراتی مانند تصادف و از دست دادن کنترل این وسیله، سلامت شما را تهدید کند. معمولا در دوچرخه‌های برقی اورجینال، سیستم برقی با قطعات سازگاری دارد و این مساله باعث می‌شود میان قطعات، وزن و سرعت دوچرخه تناسب وجود داشته باشد. در دوچرخه‌هایی که به صورت دستی و با کیت برقی می‌شوند، ممکن است مانند نمونه‌های اورجینال این تناسب رعایت نشده باشد.

گارانتی و پشتیبانی

زمانی که دوچرخه معمولی را به یک دوچرخه برقی تبدیل می‌کنید، دیگر خبری از گارانتی و ضمانت‌های شرکت‌های دوچرخه‌سازی نیست. البته ممکن است کیتی که تهیه می‌کنید گارانتی داشته باشد اما خود دوچرخه نه. در صورتی که اگر دوچرخه برقی اورجینال تهیه کنید، همراه با آن گارانتی نیز وجود دارد و در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید به نمایندگی مراجعه کنید.

توزیع وزن و جابجایی

وزن دوچرخه‌های برقی باید متناسب با کاربر و سرعت و ویژگی های کاربردی برای رفت و آمد روزمره باشد. معمولا در دوچرخه‌های اورجینال این تناسب رعایت شده است اما در دوچرخه‌های معمولی که به برقی تبدیل شده‌اند؛ امکان دارد این تناسب بهم بخورد. ممکن است وزن دوچرخه شما سنگین باشد و وزن اضافی موتور الکتریکی و باتری هم مزید بر علت شود و چالش‌هایی را برایتان به وجود آورد.

هزینه تمام شده

دوچرخه‌های برقی اورجینال قیمت بالایی دارند. در حالی که خرید یک کیت برقی و نصب آن روی دوچرخه برای شما مقرون به صرفه‌تر در می‌آید.

آیا تبدیل دوچرخه برقی ارزش دارد؟

در این مطلب سعی کردیم دوچرخه اورجینال برقی با دوچرخه‌ای که با کیت برقی شده است را با هم مقایسه کنیم تا در نهایت به پاسخ این سوال برسیم که آیا تبدیل دوچرخه برقی ارزش دارد؟ باید گفت که هزینه این تبدیل نسبت به خرید یک دوچرخه اوجینال بسیار کمتر است. خصوصا اگر خودتان از قبل یک دوچرخه عادی داشته باشید، این هزینه کمتر هم می‌شود. اگر بتوانید کیت دوچرخه برقی را به خوبی نصب کنید و تمام تناسب‌ها را رعایت نمایید، یقینا تبدیل دوچرخه برقی ارزشش را دارد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نشد و یا در صورتی که تجربه تبدیل دوچرخه عادی به برقی را دارید؛ اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.